Det är en berättelse vi hört förut, och som är ständigt ny, om våld och fattigdom. Om barn som föds, lever och dör i ett kaotiskt, nästan laglöst land. Om kloka kvinnor och bristande kvinnohälsa. Häxan som en smutsig, ful, bestialisk varelse i ett hus fullt av skräp, som skadar ofödda barn. Socialarbetare som skuldbelägger offren. Föräldrar som inte orkar eller kan. Män som driver runt och inte verkar se sin roll i våldspiralen. Och knarket, knarket, knarket.
Det som gör romanen ny är den rika, komplexa prosan, sprudlande och ful i samma mening, och det böljande berättarperspektivet. Queer ger ytterligare en ny dimension, och att den utspelar sig i nutid. Den fina översättningen av Hanna Nordenhök för ibland tankarna till Nordenhöks översättning av Gloria Gervitz (Rámus): ”kvinnorna i rispudersvetten vid tedags”. Här är det sockerrörsfältens rassel.
Orkansäsong utspelar sig i La Matosa, en fiktiv by i södra Mexico. Det är intressanta karaktärsskildringar med försonande ögonblick av ömhet och njutning som en gemensam likhet mellan alla människor. Läsaren möter flera karaktärer, vars liv griper in varandras, och i Häxans, som återfinns mördad.
Yesenia kämpar för att försörja sina syskon medan mormodern favoriserar Luismi. Norma kämpar med att ta hand om småsyskonen när mamman arbetar dubbla skift på textilfabriken. Hon är 12 år när hon blir gravid med sin styvfar, och rymmer hemifrån mot kusten där hon ska ta sitt liv. Hon hamnar i La Matosa, där Luismi tar sig an henne i sitt skjul. Runt omkring finns också onda människor, verkligt onda, som skadar för nöjes skull och sprider filmer på sociala medier.
Att läsa Orkansäsong är som att ramla ner bland de levande döda och bland de döda levande. Dödgrävarens spirituella ömsinthet är romanens kvardröjande ljus. En läsresa till både helvetet och paradiset.
Fernanda Melchor är född i Veracruz, Mexico, och är utbildad journalist. Hennes första bok Aquí no es Miami (2013) är en samling krönikor som utgör bron mellan journalistik och hennes första roman Falsa liebre (2013). Hennes andra roman Temporada de huracanes (2017; Orkansäsong) har beskrivits som en harmonisk blandning av journalistik och fiktion [1]. Ett grundtema i Melchors skrivande är våld, speciellt femicide, i Veracruz.
Orkansäsong var finalist i 2020 International Booker Prize, som togs hem av Marieke Lucas Rijnevelds Obehaget om kvällarna (här).
Titel: Orkansäsong
Författare: Fernanda Melchor
Översättning från spanska: Hanna Nordenhök, 1977-
ISBN 9789189175129
Publicerad: Stockholm, Tranan, 2021
[1] Henson George (2020) ‘Fernanda Melchor , Hurricane Season , Trans. Sophie Hughes . New York. New Directions. 2020. 224 pages’, World Literature Today, 94(3), pp. 78–79. doi: 10.7588/worllitetoda.94.3.0078a.