Jag har alltid tänkt på Zorn som en målare av rumpor. De nakna, frodiga kvinnokropparna har följt mig genom livet. Kanske är det för rötterna i Dalarna som jag har varit omgiven av Zornsk lösryckthet. Upptryckta på brödspadar i sommarstugor. Över kökssoffor med kakor och saft. Det blev en första normalisering av exponeringen av kvinnokroppen och asymmetrin tycktes mig olustig redan som förskolebarn. Zorns nakenhet kritiserades redan på 1800-talet, då ur ett klassperspektiv.
Att Zorns genialitet bestod i att måla vatten inser jag först när jag läser Per Svenssons Zornbiografi. Rumpor var ett högst normalt motiv på den tiden, påpekar min huskonstnär, och Zorn behövde sina inkomster. Utanför det svällande hullets konturer ser man vad Zorn kunde skapa med enbart pensel och färg.
Anders Zorn var en intressant och imponerande person, en dandy, klassresenär och kosmopolit, sann mot sitt konstnärskap också när han blivit förlegad. Det är en prestation att med stilistisk njutbarhet få ihop den massiva faktamängden i ett format på 400 sidor, men om någon kan är det Per Svensson. Det är också Per Svensson förtjänst hur Zorn placeras i sitt kulturella och samhälleliga sammanhang, i Sverige och internationellt. Läsaren får en bild av nationalromantiken och den framväxande svenska industrialismen. Här namedroppas stora svenskar från det tidiga 1900-talet, utom en.
Jag gillar kopplingen till Svenska Akademin. Hur Zorn förvärvade den konkurshotade Gyllene Freden och testamenterade den till SA. Karlfeldt kallades ”elvan” för sitt stolsnummer. Zorn gav en tavla till den fattige Strindberg, liksom Picasso förlänade sin penningmagre vän Pauvre Richard.
Själv från en borgerlig bakgrund med en huskonstnär tycker jag om spåren av Zorns hustru, Emma.
I mitten finns 14 sidor interfolierade fotografier av Zorn och några av hans verk. Det hade varit intressant att få se ännu fler av de många konstverk som kommenteras i texten, men då hade det blivit en annan bok.
I auktionskatalogerna från Ivar Kreugers dödsbo finns 14 oljemålningar, 15 akvareller och över 40 etsningar av Zorn, däribland ett porträtt av prins Eugen. Bland tavlorna finns Femme au jupon rouge (1894) och Vadstället (1913) i olja med en badande kulla framför en gärdesgård på ett översvämmat fält. En oljemålning avbildar Zorns hus i Mora nedifrån viken med vattnet som han älskade. På badstranden (1910) framställer en naken kvinna som strandat i en liten vik. Fotens vinkel med tår påminner om en stjärt, som en blekfet sjöjungfru. Den bågformade sanden leder blicken till stenformationen som speglar kroppen. En hybrid från modernismen – som verkligen inte var Zorns tid. Bara vattnet är evigt.
TItel: Zorn : ett liv, en tid
Författare: Per Svensson
ISBN 9789100126124
Publicerad: Stockholm, Albert Bonniers förlag, 2023